Begaafdheid

 

In de klas

Er is bij ons op school veel aandacht voor begaafde kinderen. Deze kinderen hebben vaak andere educatieve behoeften. Om deze behoeften in kaart te brengen, maken we -indien nodig- gebruik van het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH).

In de klas wordt het onderwijsaanbod afgestemd op datgene wat de leerling nodig heeft. We maken gebruik van extra uitdagende materialen die inspelen op de leerstijl van deze kinderen. De leerkracht maakt wekelijks tijd vrij om deze kinderen te begeleiden, zodat ook zij op een fijne manier leren en groeien in hun ontwikkeling.

 

De Trekvogels (plusklas)

Naast het aanbod in de klas, is er binnen de scholen van Fides ook een plusklas voor kinderen uit groep 6 – 8, genaamd: De Trekvogels.  Er zit veel symboliek in de naam. We noemen er een paar: 

  • De kinderen 'trekken' wekelijks van hun klas naar de Trekvogels.

  • Trekvogels hebben een ingeschapen, ingewikkeld navigatiesysteem waardoor ze weten wanneer en waar ze naartoe moeten vliegen. Onze wens is dat de kinderen mede door de Trekvogels hun ‘navigatiesysteem’ steeds beter leren kennen en inzetten.

  • Als trekvogels trekken ontstaat er kracht in de groep: ze moedigen elkaar aan, blijven bij elkaar, zorgen voor elkaar. We hopen dat onze leerlingen dezelfde ervaringen zullen hebben en genieten van ‘peers’.

  • Trekvogels kunnen te maken krijgen met tegenslagen en leren vaardigheden om vol te houden en door te zetten. Grote kans dat onze leerlingen in de zogenaamde Leerkuil terecht komen en zodoende dezelfde vaardigheden leren. 

 

Elke week komen de leerlingen van de plusklas een ochtend bij elkaar om samen te werken aan uitdagende leer- en werkstrategieën. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van deze kinderen.

De groepsleerkracht geeft de plusklaskinderen gelegenheid om hun werk te presenteren in de klas. Zo zorgen we ervoor dat de kinderen betrokken zijn op elkaars werk.

Aanmelding Trekvogels

Soms biedt het aanbod in de klas te weinig uitdaging voor een leerling. Wanneer in de klas sprake is van handelingsverlegenheid (het kind heeft meer uitdaging nodig dan geboden kan worden in de groep), kan besloten worden om, in samenspraak met ouders, een leerling aan te melden voor de plusklas. De intern begeleiders van de verschillende scholen en Trekvogelleerkrachten besluiten gezamenlijk over toelating en plaatsing. Een aanmelding is geen garantie voor plaatsing.